MEDLEMSKAB - Banepleje

Banepleje er en god og vigtig vane. Hvis du er nyt medlem, kan det ikke forventes at du gør det perfekt. Spørg andre medlemmer, hvis du har mulighed for det.

Før man starter spillet: Skal banerne vandes, hvis de er tørre og huller osv. skal ordnes.

Efter man har spillet: Skal banerne repareres for huller og fejes.

Banepleje - fejning - vanding

Sådan fejer man baner i TKR: Start i yderkanten af banen (uden for banens linjer) og fej rundt på den ene halvdel, indtil du og kosten er inde på midten af banehalvdelen. Fortsæt derfra videre ud over sidelinjen.

For at banerne skal holde sig så gode som muligt gennem sæsonen, er der opstillet nogle ordensregler, som medlemmerne skal følge:

1. Betræd kun banerne med tennissko.

2. Spil aldrig på en tør bane (banen bliver løs). Vand flere gange hvis nødvendigt.

3. Fej kun linjerne hvis det er nødvendigt (overdreven fejning af linjer kan gøre dem løse).

4. Tryk ikke hårdt ned når du fejer linjer - det gør linjerne løse.

5. Spil aldrig på en meget våd bane. Banen bliver hullet og ujævn - og næsten umulig at reparere.

6. Udjævn eventuelle huller i banen med det samme. Skrab hullet sammen med foden og stamp det fast.

7. Fej banen efter spillet med de brede koste. Banen skal fejes helt ud til hegnet, så gruset ikke samler sig i siderne, og ukrudtet holdes nede.

8. Vand banerne, hvis nødvendigt, og husk at lukke for vandet efter brug.

9. Sæt redskaberne på plads.

10. Ryd op, så der ikke er affald ved bænkene eller på banen.

Det er en vigtig forudsætning for at få gode baner at alle hjælper med den løbende vedligeholdelse.